Szerintem meg ez nem ugyanaz a párbeszéd. Annak, hoyg a fiú miylen indítatásból tette fel ugyanazt a kérdést miért is kellene ténylegesen összefügnie a láyn reakciójával? Nem lenne ezer példa arra is, ha a két kérdést a másik válasszal párosítanánk? Ha ez így gyakoribb, nem logikusabb, hogy a közvetített más jelekben van a dolog nyitja?
Ahogy a felvázolt szituációban sem a szuggesztió változtatta meg az abszulút valóságot, hanem hiányos és következetlen megfigyeléssel döntötted el magadnak, hogy így volt. Egyszerűen egy nyugodt, határozott fellépés abszulút és objektíven megállapítható módon olyan hatással volt arra az emberre, amilyennel volt.
Az iylesfajta, a Slane idézetében kifejtett világnézetekhez hasonló szemléletek midnig következetlenek. Többynire nem foglalkoznak miértekkel. Többnyire önzőek, és egyszerűen felfogásuk korlátai által nem tekintenek jelentőséggel semmi másra. Többynire csak arról szól az egész, hogy az ember saját érzékleteinek korlátjain ugysem ér túl, miek foglalkozzon el vele, inkább elhiszi, hogyennyi a világ, és az ő világa a világ. Többnyire nem állnak összefüggésben például semmilyen spiritualizmussal, vagy akármilyen komplex képpel a világról. Mániákussággal igazolják magukat, egyszerűen azáltal, hoyg a saját szabályaik szerint megcáfolhatatlanok, azt állítják, tudnának hiteles bizonyítékot mutatni, de nem teszik. Jó példa erre, hogy O'Brien nem akart lebegni.
"Cogito ergo sum", ahogy a fórum neve is mondja, és az iylen nézőpont ehhez a gondolkozáshoz rendeli az egész világnézetét. Mégis, nem értelmetlen ez így? SOk fontos dolog van számomra, amit ez kétségbe von, és aminek létét sok minden igazolja. A "cogito ergo sum" csak egy roppant súlyos, fenyegető elgondolás, és egyben a logikus gondolkozás egyik legtisztább manifesztációja.
Valahoyg ez az egész eszembe juttatja az univerzum urát, az Vendéglő a világvégén-ből.
Ez iylen formában nem más, mint játék, a megfigyelés milyenségével. Szórakoztató így gondolni, belemenni ebbe. Vagy éppen ijesztő. Bárhogy is, érdekes. De csak játék.
A te nézőpontod szerint a világot mi határozzuk meg, nem buta rendszerek. De ezeket a rendszerkeet csak az emebrek álíltják fel, hisznek benne, tehát mégis működnek. Persze ezek a rendszerek valami objektív önmagukban felépített szubjektív képét jelentik. A nézeteid szerint, elfogadjuk, hogy mások vanank, van a világ, és az emebri elme megváltoztatja ezt. A legerősebb akarat érvényesül. Ezt még valamennyire el is tudom fogadni, ha nem iylen szélsőséges szempontból közelítjük meg, de tudod, ezt iylen szélsőségesen, csak ennek alárendelve az egész valóságot meg lehet cáfolni azzal, ha tízszer feldobsz egy érmet, és eldöntöd, hogy tízszer fej lesz. Na persze mondhatod, hogy az én felsőbbrendű akaratom miatt nem sikerült
Visszatérve, az eredeti témára, a logika sem más, mint a megfigfyelés eszköze, amivel persze sokat játszadozunk is.
A paradox egy olyan kijelentésben, mint "én most ebben a kijelentésben hazudok" jelen van, de kérdés, elfogadjuk-e. Le tudhatjuk annyival is, hoyg a kijelentés szándékoltan értelmetlen. Hogy ellentmond magának, olyan banálisna, mint ha zat mondanám, hogy.. nem is tudom, ennek a két centi sugarú körnek a sugara öt centi. Ez is nyílván paradox, de nem dönti meg a logikát, csak értelmezehtetlen, mert nincs is benne értelem, amit találhatnánk. Gyakori még az, ha egy másra illő sablont akarunk alkalmazni valahol, mint a nulla fogalmával való osztásnál.
Persze a másik példád, a rabbival, már jobb... erre legflejebb azt mondhatnám, van különbség a két dolog közt, de... ez már a maga humoros módján jobabn szemlélteti, hoyg a logikánk azért sántít. A végtelen fogalmát is elővehetjük itt, mint igazi paradoxot, és oylasmit, aminél értlemét veszti a logikánk. Ez az egész egyébként kicsdit eszembe juttatja azt is, amit Karinthy írt erről a bizonyos görbetükörről. Csakhogy a logika nem egy abszolút eszköz.. nem más, mint a következetes értelmezés, körültekintés, elemzés. NEm csak egy sablon bizonyul alkalmatlannak, ha valami igazi paradoxba ütközünk, hanem felfogásaink korlátjával szembesülünk.. aminek kijelntése semmivel nem visz előbbre.